Cześć!

W dzisiejszym wpisie razem stworzymy narzędzie, które będziesz mógł wykorzystać do określenia tego “gdzie już jesteś”. Jeżeli regularnie będziesz z niego korzystał zobaczysz tempo swojego rozwoju i dodatkowo dowiesz się w jakie obszary powinieneś zainwestować, aby mieć jak najlepsze efekty.

Tablica 5 wartości

“Tablica 5 wartości” to ćwiczenie którym będziemy się posługiwać, aby ocenić teraźniejszość. Jego głównym celem jest znalezienie tak zwanego wąskiego gardła, czyli obszaru który w produkcji najbardziej ogranicza jej efektywność.

Etapy ćwiczenia

Całe ćwiczenie możemy podzielić dla ułatwienia na 5 etapów:

  1. Przygotowanie tablicy cz.1
  2. Przygotowanie tablicy cz.2
  3. Ocena “jak Ci idzie”
  4. Analiza + plan
  5. Powtórka

1. Przygotowanie tablicy – określenie wartości

Aby przygotować tablicę musisz najpierw wypisać 4-5 najważniejszych dla Ciebie obszarów w życiu.

Jeżeli nigdy tego nie robiłeś to zacznij od wypisania minimum 10 rzeczy (max 20), które się dla Ciebie liczą. Mogą to być zarówno ogólne jak i bardziej szczegółowe pojęcia.
Osobiście mogę Ci polecić przeanalizowania pod tym kątem świątecznych życzeń 😉

Następnie zaznacz 4-5 najważniejszych dla Ciebie wartości i krótko opisz te, które są zbyt ogólne – nie jasne.

Jeżeli masz problem z wyborem między 5, a 6 wartością zadaj sobie pytanie: “Gdybym mógł mieć tylko jedną, którą bym wybrał?

Moje wartości

2. Przygotowanie tablicy – stworzenie podziałki

To zadanie będzie już zdecydowanie prostsze 😉 Wystarczy, że obok każdej wartości dorysujesz prostokąt i podzielisz go na 4 równe części.

Ocena

3. Ocena “jak Ci idzie”

Jeżeli masz już przygotowaną tablicę, w kilku zdaniach opisz swoją sytuację oddzielnie we wszystkich sferach i zaznacz na wskaźniku (od 0 do 4 – np. 3,5) jak je oceniasz.

Twoja ocena

4. Analiza + plan

A więc jak tam 🙂 ? Odpowiedz sobie na pytanie:

  • Czy jesteś zadowolony z wyników na Twojej tablicy?
  • Czy nie zaniedbujesz którejś z wartości?
  • Jaki obszar najbardziej czujesz, że powinieneś poprawić?

Pamiętaj, że nie istnieje idealna symetria, czy poziom który powinieneś osiągnąć. Prawdziwy problem pojawia się jednak, gdy ogólna równowaga jest wyraźnie zachwiana.

Jeżeli uważasz, że nie ma strefy na której powinieneś się bardziej skupić to gratuluję! Jeżeli jednak dostrzegasz obszar, nad którym warto popracować pomyśl jak najefektywniej mógłbyś go poprawić i do dzieła!

5. Powtórka

Aby otrzymać większe korzyści z tego ćwiczenia powtarzaj krok 3 i 4 na początku każdego miesiąca. Nie zajmie Ci to długo, a dodatkowo dzięki porównaniu wyników będziesz widział swój postęp i upewnisz się, czy wszystko jest w porządku.

Dlaczego warto regularnie “sprawdzać” tablicę?

Nasze 5 wartości to obszary, o które szczególnie powinniśmy zadbać, a monitoring – jak pokazują dziesiątki badań – jest najprostszym i zarazem najbardziej efektywnym narzędziem samokontroli.

Dlatego jeżeli z jakiegoś powodu nie wykonałeś tego ćwiczenia lepiej nie odkładaj go na później 😉

Tymczasem dziękuję Ci za odwiedzenie naszego bloga.

Do zobaczenia za tydzień!

PS: Tradycyjnie - jeżeli ten artykuł był dla Ciebie pomocny pamiętaj podzielić się nim ze znajomymi 🙂